Δευτέρα, 23 Φεβρουαρίου 2009

Eτήσια επιστημονική διάλεξη της Ακαδημίας Αθηνών

Βυζαντινός Ναός της Κοίμησης της Θεοτόκου στο Ασκληπιείο Ρόδου (σημερινή εξωτερική εμφάνιση)
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Το Κέντρο Έρευνας της Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής Τέχνης της Ακαδημίας Αθηνών τιμώντας τον ιδρυτή του ακαδημαϊκό Μανόλη Χατζηδάκη (1909-1998), διαπρεπή βυζαντινολόγο, Γενικό Έφορο Αρχαιοτήτων, Διευθυντή του Βυζαντινού Μουσείου και του Μουσείου Μπενάκη, σας προσκαλεί στην ετήσια επιστημονική διάλεξη αφιερωμένη στη μνήμη του, την Τρίτη 3 Μαρτίου 2009, ώρα 7:00 μ.μ., στο Μέγαρο της Ακαδημίας Αθηνών, Πανεπιστημίου 28 και Σίνα, Αθήνα. Θα μιλήσει η αρχαιολόγος της 4ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων (Δωδεκανήσου), διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, κ. Αγγελική Κατσιώτη με θέμα «Ο εικονογραφικός κύκλος της Αποκάλυψης στον ναό της Κοίμησης της Θεοτόκου στο Ασκληπειό της Ρόδου».
Ο βυζαντινός ναός της Κοίμησης της Θεοτόκου στο Ασκληπειό της Ρόδου διασώζει στην τοιχογράφησή του την ιστόρηση των οραμάτων του Ιωάννη του Θεολόγου, που σύμφωνα με την παράδοση εμπνεύσθηκε στο σπήλαιο της Αποκάλυψης της Πάτμου. Ο εικονογραφικός κύκλος της Αποκάλυψης είναι ασυνήθιστος εκτός Αγίου Όρους και η Αποκάλυψη της Ρόδου είναι η μοναδική γνωστή έως σήμερα στο νησιωτικό χώρο. Χρονολογείται το 1677 και είναι έργο του ιερέα Μιχαήλ από το Nεοχώριο της Χίου.
Η Αποκάλυψη της Ρόδου διευρύνει τη γνώση μας για την ιστόρηση του ιερού βιβλίου στον ορθόδοξο χώρο κατά την τουρκοκρατία με ένα αρκετά πρώιμο παράδειγμα, διαφορετικό από αυτά των μονών του Αγίου Όρους, τα οποία εντάσσονται σε πνευματικούς κύκλους με ιδιαίτερη προτίμηση στα εσχατολογικά θέματα. Η εικονογραφική μελέτη των σκηνών της Αποκάλυψης της Ρόδου αναδεικνύει μια σειρά εικονογραφικών λεπτομερειών προερχόμενων από δυτικά χειρόγραφα, χαρακτικά έργα και τη βυζαντινή παράδοση. Η γνώση των θεολογικών πηγών και η δυνατότητα διαπραγμάτευσης εικονογραφικών θεμάτων ευρείας κλίμακας από τον χιώτη ζωγράφο Μιχαήλ πρέπει ασφαλώς να συνδεθεί με περιβάλλον υψηλών πολιτισμικών προδιαγραφών και θρησκευτικών οσμώσεων μεταξύ ορθοδόξων και καθολικών, όπως αυτό της Χίου, που ευνοούσε τις τέχνες και τα γράμματα, φημιζόταν για τη δημιουργική επαφή του ορθόδοξου και του καθολικού στοιχείου και αποτελούσε πνευματικό κέντρο που συναγωνιζόταν την Κωνσταντινούπολη
Πληροφορίες :
ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΑΘΗΝΩΝ ΚΕΝΤΡΟ ΕΡΕΥΝΑΣ ΤΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
Αναγνωστοπούλου 14, 10673 Αθήνα,
τηλ. 210-3664613, 3664651-5,
fax 210-3664652



Φωτογραφίες της αποκάλυψης









Δεν υπάρχουν σχόλια:

Rodiaki.gr - Τοπικά Νέα

dimokratiki.gr - Η Δημοκρατική της Ρόδου

idrasis.gr - Η ΔΡΑΣΙΣ

Parapona-Rodou

ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ